Överiempaattisen ihmissuhteiden kuluttavat kaavat, osa 2: Vihan tukahduttaminen painekattilaan

Överiempaattisen ihmisen päivittäistä jaksamista nakertaa muita pillastuttavien kiellettyjen tunteiden alituinen piilottelu. Negatiivisten tunteiden tukahduttamisen kaava on muutenkin varsin suosittu kulttuurissamme, ja varsinkin työelämässä, jossa oikeastaan kaikenlaista tunteilua vähän hävetään. Varsinkin vihan tukahduttamisen tiedostaminen on ollut omalla henkilökohtaisella elämänpolullani suuri läpimurto. Nyt kun tunnistan negatiivisten tunteiden sisäiseen painekattilaan patoamisen mekanismin itsessäni, tunnistan sitä joka päivä ympärilläni muissa ihmisissä.

Lue eteenpäin ja tutki, tunnistatko painekattilan vienon poksahtelun myös omassa elämässäsi.

2. Kuluttava kaava: Vihan tukahduttaminen painekattilaan

Herkät överiempaatikot reagoivat raskaasti sekä omiin että ympäristönsä negatiivisiin tunteisiin. He tekevät kaikkensa välttääkseen konfliktitilanteita, jotka voivat herättää toisissa ihmisissä ikävää ilkeyttä tai pelottavaa pettymystä. Yksi parhaista keinoista konfliktien välttelyssä on omien tunneryöppyjen täydellinen hallinta. Se tarkoittaa tässä tapauksessa niiden sullomista sisäiseen kattilaan, jossa paine kasvaa jokaisen kielletyn tunteen myötä.

Omien tunteiden kohtaamisen sijaan, potentiaalisessa konfliktitilanteessa överiempaattinen kääntää huomionsa entistä tarmokkaammin kohti vuorovaikutuspartnereitaan, ottaa vastuun heidän tunteistaan ja tilanteen kannattelusta. Mitä voisin tehdä, jotta tilanne raukeaisi parhaalla mahdollisella tavalla ja mielipahalta vältyttäisiin? Se voi näkyä ulospäin ylenpalttisena varovaisuutena, huolehtimisena, hösäyksenä tai kaikkien muiden tarpeista stressaamisena. Kaltaiseni analyyttisemmät tyypit saattavat vastaavassa tilanteessa jäätyä puntaroimaan, mikä kaikista toimintatavoista olisi paras ja lopulta eivät tee mitään.

Negatiivisten tunteiden ja etenkin vihan tukahduttamisen kaava on lähtöisin samasta lapsuuden asetelmasta, jossa vanhempien hyväksyntä on pitänyt ostaa hyvällä käytöksellä. Tätä kaavaa noudattavat tyypit ovat oppineet, että itkeminen, pelkääminen, kiukuttelu ja huutaminen ei ole sopivaa, sillä se herättää torjuntareaktion muissa. Torjutuksi tulemista seuraa niin suunnaton pelko ja häpeä, että koko tunnemöykky on helpompi sulloa jonnekin syvälle kuin kohdata.

Tottelevainen lapsi oppii kovettamaan tai etäännyttämään itsensä omista tunteistaan ja tarpeistaan. Hän ei tuo itseään esiin (koska ”toiset ensin” on tärkeämpää), mutta pettyy kun häntä ei huomioida. Pettymyksensä ilmaisemisen sijaan hän piilottaa sen sisälleen. Jotkut erityisen herkät tapaukset pystyvät kätkemään pettymystensä taustalla vellovan vihan niin visusti, etteivät he enää itsekään tunnista sitä. He alkavat uskoa, etteivät yksinkertaisesti suutu mistään. He eivät korota ääntään tai menetä malttiaan, ja ympäristö pitää heitä rauhallisina viilipyttyinä.

Todellisuudessa pinnalta kaikkein viileimpien viilipyttyjen sisuksissa kuohuu usein kuumin tunteiden kaaos.

Kun pettymyksiä on tarpeeksi pitkään painanut alas, niihin liittyvä viha rupeaa löytämään tietänsä painekattilasta ulos. Se voi tapahtua äkillisenä kiukunpurkauksena, mutta todennäköisempää on, että vaimennettu viha kiemurtelee esiin salakavalammin jossakin passiivis-aggressiivisessa muodossa, kuten:

– Valittamisena: ”Kaikki on huonosti koko ajan.”
– Syyttelynä selän takana
– Hiljaisena vetäytymisenä
– Piikittelynä, joka on naamioitu vitsailuksi
– Prokrastinaationa (eli vitkasteluna)
– Syöpöttelynä, juopotteluna tai shoppailuna
– Psykosomaattisina oireina, esim. ruuansulatusongelmat
– Masennuksena

Mitä näistä tunnistat itsessäsi tai ympäristössäsi?

Itse olen ollut mallikelpoinen esimerkki vihansa nielleestä kiltistä tytöstä. Olen viettänyt vuosikymmeniä suuttumatta. Välillä toki on ärsyttänyt ja usein ahdistanut, mutta ensisijainen strategiani on ollut vetäytyminen omiin oloihin. Tiesin jonkin olevan pielessä, mutta luulin sen johtuvan siitä, etten osannut vielä tarpeeksi hyvin kitkeä negatiivisia tunteitani tiehensä. Kun stressikierteeni eskaloitui burn outiksi, koin epäonnistuneeni ihmisenä eeppisesti.

Kaikki stressi ja väsymys johtui siitä, että koetin vastustaa itseäni ja omia tunteitani ja varsinkin vihaani. Tunteet ovat sitä elämänenergiaa, joka haluaa virrata. Sen vastustaminen kuluttaa energiaa paljon enemmän kuin se, että antaisi koko tunneskaalan tuntua vapaasti. Jos olet kroonisesti väsynyt etkä oikein tiedä syytä siihen, suosittelen tutkimaan miten paljon käytätkään voimiasi epämukavien tunteiden tukahduttamiseen.

Aivan pohjimmiltaan tässä kaavassa kyse ei ole siitä, että haluat välttää muiden ihmisten loukkaantumista tai torjutuksi tulemista vaan siitä, ettet halua kokea niiden aikaansaamaa salakavalaa häpeän tunnetta. Häpeä on se, joka saa sinut tuntemaan itsesi huonoksi ja riittämättömäksi. Se on kaikista tunteista hävettävin, ja oman kokemukseni mukaan välillä hautautunut niin monen pelon alle, että sitä voi olla aluksi hyvinkin vaikea tunnistaa.

Kaavaa yllä pitävä harhakäsitys: En saa tuntea negatiivisia tunteita, ne ovat pahasta. Jos tunnen, olen huono ja vääränlainen.

vihanpainekattila

Vapaudu kaavasta: opi tuntemaan vihasi

Miksi on hyvä lähteä liikkeelle vihan tunnistamisesta eikä keskittyä niihin muihin negatiivisiin tunteisiin? Kokemukseni mukaan viha on usein sellainen tunne, joka istuu muiden vielä epämukavampien tunteiden päällä. Se on ikään kuin portinvartija, joka koettaa pitää ihmisen erossa omasta pelostaan ja häpeästään.

Eri ihmisillä nämä puolustusmekanismit ovat rakentuneet hieman eri tavoin, mutta mikäli olet herkkä ja överiempaattinen, aina positiivinen ja helposti syrjään vetäytyvä, vihan kanssa työskentely tulee olemaan sinulle iso askel kohti todellista itseäsi. Kaikissa ihmisissä kun on kyky tuntea kaikkia tunteita. Mitä enemmän suostumme tuntemaan tunteitamme, sitä enemmän tunnemme myös itseämme.

Kun olet kosketuksissa omaan vihaasi, pääset käsiksi myös siihen voimaan, jota tarvitset piirtääksesi omat rajasi.

Miten pääset alkuun vihan huomaamisessa? Rupeamalla kiinnostumaan välillä myös omista tunteistasi muiden sijaan. Voi olla, että jotkut tilanteet jättävät jälkeensä epämukavan olon tai lievän ärsytyksen. Tahdot ehkä analysoida jälkeenpäin, miten olisit voinut toimia vielä paremmin niin, ettei toinen osapuoli olisi ottanut nokkiinsa. Usein ne ovat kuitenkin tilanteita, joissa omat tarpeesi eivät ole täyttyneet tai rajasi on ylitetty. Silloin sietääkin olla vihainen, joten voit hyvin antaa itsellesi luvan siihen.

Mitä pitkäaikaisesti painekattilaan survotuille vihalle, turhautumiselle, kiukulle ja muulle mörköosastolle käy, jos niitä ei päästä päivänvaloon? Nuo purkamattomat tunteiden möykyt piiloutuvat erinäisinä jännityksinä kehoon, ja mitä pitempään niitä mukanaan kantaa, sitä pahemmaksi stressi kehossa yltyy ja alkaa lopulta oirehtia fyysisisesti. Hyviä esimerkkejä tästä ovat väsymys, päänsärky ja ruuansulatusongelmat.

Sen tähden on hyvä välillä päästä purkamaan kattilan sisältöä vähän isommalla kädellä turvallisessa ympäristössä huutamalla, riehumalla ja vaikkapa tyynyä mätkimällä. Helpon ja suoraviivaisen lähestymistavan tähän tarjoaa esim. AUM-meditaatio. Kun sinulla on kokemusta vihasta ja raivosta myös niiden raaemmassa muodossa, alkaa pienten ärsytysten ilmaisu muille ihmisille tuntua aivan vaarattomalta.

Vihan ilmaisua ja hyväksyntää kannattaa harjoitella ensisijaisesti paikoissa, joissa ympäristö tukee sitä. Tällöin saat mallin siitä, että kaikenlaisten ärräpäiden päästely välillä on ihan ok ja ihmismäistä toimintaa. Ne piirit, joissa olet tullut tunnetuksi kiltteydestäsi ja mukautuvaisuudestasi saattavat hieman kuohahdella, kun alat murtautua ulos kuorestasi, mutta se kuuluu prosessiin. Ehkä heilläkin on jotain opittavaa omaan ärtymykseensä liittyen. Sinä voit näyttää heille tietä omalla rohkeudellasi.

 

Viha on synkkä niin kauan kuin se joutuu kulkemaan varjoissa
Kutsu se esiin, niin se maalaa elämäsi väriloiston entistä vahvemmaksi

 

TULEVAT TAPAHTUMAT JA VALMENNUKSET:

Järjestämme tapahtumia ja valmennuksia ja tuotamme sisältöjä herkille, erityisherkille ja herkkyydestään kiinnostuneille ihmisille, joilla on tapana vetää toisten tarpeista ja tunteista huolehtiminen överiksi oman hyvinvointinsa kustannuksella.

Mikäli haluat saada tiedot ensimmäisenä tulevista tapahtumistamme, jätä yhteystietosi sivun lopussa olevalla lomakkeella tai ilmaise kiinnostuksesi lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info@herkkajavahva.fi

Tervetuloa mukaan!

Sydämellisin terkuin,
Noora Korppi

Lähetä nimesi ja sähköpostiosoitteesi ja saat maksuttoman oppaan sekä tiedot tulevista tapahtumistamme!

* pakollinen kenttä

Comments are closed.